Roskanpoimijan blogi

Maailman suurin lentokone

Maailmassa rakennetaan suuria ja pieniä lentokoneita, mutta mikä on kaikkien aikojen suurin.

Mitaksi kelpaa vain siipien kärkiväli sentin tarkkuudella sekä linkki tietoihin..

Pituus tai lentoonlähtöpaino eivät ratkaise kisaa.

Kerro mikä on valmistusmaa, koneen nimi ja moottorien lukumäärä.

Jos vielä tiedät moottorien yhteistehon, se parantaa asiaa.

Luulen että Jussi tietää vastauksen, joten välttäköön hän vastaamasta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (46 kommenttia)

Raimo Myöhänen

Kallelle yksinkertaisetkin asiat ovat liian vaikeita!

Raimo Myöhänen

Molemmilta sama ehdotus. Eikö löydy parempaa?

Raimo Myöhänen

Katsotaan nyt, jos sieltä löytyy parempia ehdotuksia?

Raimo Myöhänen

Teuvo. Nyt kysyttiinkin suurinta siipien kärkiväliä!

Jouni Jokela

jaa, itsellä tuli mieleen solar-impulse vähän erikoisempana, mutta eihän sen 64 m ole vielä edes sitä mitä A380:n, eli 79,80 m

http://de.wikipedia.org/wiki/Solar_Impulse

http://de.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380#Technisch...

Jouko Koskinen

AH 225 MTOW = 650 000 kiloa - Hughesin lentovene paljon kevyempi ?

Raimo Myöhänen

Jouko. Kyse oli ainoastaan siipien kärkivälistä. Ei pituudesta tai lentoonlähtöpainosta.

Raimo Myöhänen

Pojat, pojat. Kysyttiin suurinta siipien kärkiväliä.

Raimo Myöhänen

Antonov An225 on kai raskain, mutta siipien kärkiväli?

Raimo Myöhänen

Kyllä se on Spruce Goose, Howard Hughesin rakennuttama lentovene. Sen siipien kärkiväli on 97,54 metriä.
Vastauksen tiesivät Jari-Petri ja Kalle K.
Virhe. Timo Korpelainen tiesi, että Kalinin-7 suuremman version siipien kärkiväli on 132,5 metriä. On siis maailman suurin.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Isoisän nimi oli kyllä Kalle.

Terv. KK

Käyttäjän mctimo kuva
Timo Korpelainen

Kalinin K-7, wingspan of 132.5m, 20 propellimoottoria,made in Russia.

Raimo Myöhänen

Timo. Mistä saa lisää tietoa moisesta propellihirmusta?
Koneen "wingspan" näkyy olevan 53 metriä! Ei pärjää.

Käyttäjän mctimo kuva
Timo Korpelainen

Googlesta Raimo, googlesta! :)

Tosin muistin tuon koneen jostain syystä, mutta piti tarkistaa guuggelista. Ollut joskus tietokilpailukysymyksenä.

Uutta kysymystä kehään!

Raimo Myöhänen

Ymmärrän, Googlesta. Mutta kun vastauksia tulee kymmenittäin, niin en ehdi tekemään muuta kuin guuglettaan. Sorry!

Jouko Koskinen

Käytä "sopivia" hakutermejä - пожалуйста !

Käyttäjän mctimo kuva
Timo Korpelainen

http://www.truthorfiction.com/rumors/k/k7bomber.htm

Kyyyyllä se siipien väli on 132,5m....jos ryssiin on uskomista:)

Tosin tuolla K-7 nimellä tunnetaan myös pienempi versio.

Raimo Myöhänen

Timo. Löydän vain maininnan: wingspan 174 feet. Se tekee noin 58 metriä.

Pekka Roponen

Venäjänkielisessä Wikissä sanotaan, jotta 53 metriä.

Jouni Valkonen

Toi 132,5 metrinen oli vain neukkulaista suunnittelupolitiikkaa. Stalin kuitenkin likvidoi Kalinin, joten se jäi sitten rakentamatta.

Vain 54 metrinen Kalinin lensi tai ylipäänsä valmistettiin.

Raimo Myöhänen

Jouni. Ollaan aika paljon samoilla mietteillä tämän koneen suhteen.

Jouko Koskinen

Sille kävi aika huonosti - kantoi vain 16 tonnin pommikuormaa- lentoonlähtöpaino selvinnee sieltä:

http://www.aviation.ru/k7/k7giant.html
Mahtava kuva!

"After obtaining expert conlusions, revealing no mistakes in aircraft design, the head of GUAP ordered Kalinin to start urgent production of two new (passenger and military) K-7's with scheduled roll-out in the beginning of 1935. Production was assigned to new base - The Voronezh Aviation Factory.
Changed views of country aviation leadership on production of heavy aircraft did not allow the team to complete development of K-7. Both planes were 'conservated' (aka 'abandoned' - AS), one of them half-built. Few times Kalinin tried to prove necessity of this aircraft class, but he failed to overpower opposition to his project."

KUUSI saksalaista moottoria vaihdettiin venäläisiin jolloin teho ei riittänyt.
Siihen piti lisätä seisemäs moottori siiven takareunaan runkojen väliin, moottorin potkurivirta aiheutti perän ohjainpintoihin flutterin jota ei saatu hallintaan. 15 miestä kuoli maahansyöksyssä.

Raimo Myöhänen

Siipien kärkiväli ei vain selviä, että se olisi suurempi kuin 97,54 metriä.

Käyttäjän mctimo kuva
Timo Korpelainen

http://www.gizmag.com/worlds-largest-aircraft-from...

"With a wingspan of 132.5 meters – for reference, a Boeing 747's is 68.5 m – and 20 propeller engines, this design is based on a 1932 prototype called the Kalinin K-7, "

Pekka Roponen

Siinähän sanotaan ihan selvästi, että kyseessä oli suunnitelma...konetta ei koskaan rakennettu. Vertaa tietokonekuvia kuviin todellisesta prottyypistä.

Raimo Myöhänen

Timo. Nyt löytyi painettua sanaa. Spruce goose mainitaan jutun yhteydessä, joten se on varmaan totta, kunnes toisin todistetaan.

Timo Korpelainen on voittaja! Kone on Kalinin K-7.Kärkiväli 132,5 metriä.

Jouni Valkonen

Artikkeli on puppua ja tuosta 132,5 metristä ei piirretty muuta kuin kauniita propagandamaalauksia. Gizmag on huuhaahömppälehti muutoinkin, joten ei siihen kannata viitata.

Raimo Myöhänen

Risto. Listassasi ei mainita Kalinin K-7 lainkaan. Onkohan se tyypillinen venäläinen ankka?

Vain venäläiset lähteet tuntevat Kalinin k-7 lentokoneen?????

Pekka Roponen

http://www.airwar.ru/enc/bww1/k7.html

Kyllä se siipien kärkiväli oli vain reilut 50 metriä.

Raimo Myöhänen

Reilu 50 metriä ei riitä vielä mihinkään.

Jouko Koskinen

Kyllä kai se on tuollakin - on vaan niin kökkö sivusto ettei meikku jaksa:
http://www.kirjastot.fi/Linkkikirjasto/Linkki.aspx...

Raimo Myöhänen

Kyllä maailman suurimman lentäneen lentokoneen tiedot pitää olla paremmin esillä. Semminkin, kun sillä mainostettiin Neuvostoliiton paremmuutta Yhdysvaltoihin verrattuna.

Jouni Valkonen

Suomalaisen Pekka Janhusen prototyyppi piti olla siipiväliltään suurin. Hän suunnitteli vuonna 2008 8 kilometrisen prototyypin. Ja Esan piti laukaista se kolmen vuoden kuluessa.

Sääli vain etten ole kuullut siitä enää vuoden 2008 jälkeen, enkä äkkiseltään googoloidessani huomannut tuoreita viitteitä. Joten ilmaisesti Pekan aurinkopurjekoneen prototyyppi jäi sitten toteutumatta. :(

http://www.space.com/5270-electric-sail-prototype-...

Tämä mielestäni kelpaa, jos olisi rakennettu, koska ei määritelty, että pitäisi olla lentokoneesta, jonka pitäisi käyttää ilmakehän ilmavirtauksia hyväksi, vaan myös aurinkotuuli kelpaa.

Suurin avaruuteen laukaistu aurinkopurjekone on siipiväliltään vain 20 metrinen, tietääkseni ja nopeasti wikipeediaa selatessani.

Kansainvälinen avaruusaseman leveys olisi 108,5 metrinen, mutta sillä ei ole siipiä, joten se ei lienee kelpuutettu.

Lisäys:

Ok, projektin mittasuhteet ovat hieman kutistuneet ja aikataulu venynyt, mutta suomalainen Aaltoyliopiston opiskelijasatelliitti Aalto-1 olisi määrä laukaista 2013 tai 2014. Sillä olisi suunnitelmien mukaan 100 metrinen aurinkopurje. Näin siitä tulee onnistuessaan siipien kärkiväliltään maailman suurin lentiäinen.
http://www.electric-sailing.com/projects.html

Raimo Myöhänen

Jäädään odottamaan Janhusen aikaansaannosta.

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Ekranoplan, siinä oli mielenkiintoinen projekti neukuilla:

http://www.youtube.com/watch?v=V8Nu94khHoo

Harri Räsänen

Tuo Spruce Goose on siipien kärkivälillä mitattuna maailman suurin lentokone, joskin sillä on lennetty veden pinnan yläpuolella kokonainen maili, jonka jälkeen se on pysynyt maassa. Lento kuitenkin.

Maailman suurimpana lentokoneena voi pitää Neuvostoliitossa valmistettua AN 225 kuljetuskonetta. Kärkiväli on 88,40m eli vähemmän kuin Spruce Goosella mutta kaikilla muilla mitoilla mitattuna suurempi.
AN 225:n lukumäärä on tasan yksi kappale ja se lentää yhä. Toista oltiin rakentamassa, mutta hanke keskeytettiin kun Neuvostoliitto romahti.

Tästä linkistä voi käydä katsomassa koneen lentoa. AN 225 on kertakaikkisen valtava.

http://www.youtube.com/watch?v=BOMiKpmBmtg&feature...

AN 225 on lentokonebongareiden unelmakohde.
Tässä linkissä on Discovery channelin esittely ihmevehkeestä.

http://www.youtube.com/watch?v=gwDhsgSeXc4&feature...

Raimo Myöhänen

Kyse oli maailman suurimmasta lentokoneesta määriteltynä siipien kärkivälin mukaan.

Vilho Juntunen

Minä luulin, että vanha tietokoneeni on maailman suurin ja hitain.

Ilmainen rekisterivirheiden tarkistus
Tarkista, onko tietokoneessasi toimintaa hidastavia rekisterivirheitä

Rekisteri on tietokoneesi sydän. Yli 90 % tietokoneista rekisterissä on piileviä virheitä, jotka hidastavat järjestelmän toimintaa. RegistryBoosterin ilmainen järjestelmätarkistus tekee täydellisen diagnoosin rekisterin vikatilanteesta.
http://www.uniblue.com/cm/myadwise/registrybooster...

Raimo Myöhänen

Vilho. Älä lankea tähän ansaan!

Raimo Myöhänen

Siinä oli monia sellaisia, joita ei ole koskaan rakennettukaan!!!

Käyttäjän jussipussi kuva
juhani rantala

Antonv AN 225
Мрія, eli unelma ukr.

Miehistö: 6
Pituus: 84,00 m
Siipien kärkiväli: 88,40 m
Siipien pinta-ala: 905 m²
Korkeus: 18,10 m
Tyhjäpaino: 175 000 kg
Rahtikapasiteetti: 250 000 kg
Suurin lentoonlähtöpaino: 640 000 kg
Voimanlähde: 6x Lotarev D-18T [4]
Teho
229,5 kN / kappale
Maksiminopeus: 850 km/h
Lentomatka: n. 14 000 km (8 700 nm) (200 tonnin lastilla n. 4 000 km (2 485 nm))
Lentokorkeus enintään 11 000 m
Kiitotievaatimus: 3 000–3 500

PS. Tommonen olisi kiva "kauppakassina".

Raimo Myöhänen

Muut mitat riittävät suurimmaksi, mutta siipien kärkiväli ei.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset