*

Roskanpoimijan blogi

Vielä autonrenkaista

Vertailussa käytän etuvetoista henkilöautoa, jonka renkaat ovat kuluneet siten, että eturenkaiden kulutusaste on 30%:a ja takarenkaiden 70%:a. Asiantuntijoiden mukaan haluttaessa kyseisillä renkailla maksimoida turvallisuus, pidetään edessä 30%:set ja takana 70%:set tai sitten  eturenkaat uusitaan. Kun halutaan maksimoida taloudellisuus, vaihdetaan takarenkaat eteen ja eturenkaat taakse. Kaikkein viisainta olisi ollut vaihtaa etu-ja takarenkaat keskenään vuosittain. Paljon ajavat voivat vaihtaa renkaita edestä taakse ja päinvastoin myös vuosineljänneksittäin.

Renkaiden ilmanpaine määrää paljon myös renkaiden kulumista. Reilu ylipaine yhtälailla kuin runsas alipaine kuluttaa rengasta sen keskikohdalta. Tähän tulokseen oli tultu asiaa koskevissa kokeissa. Asiasta kertoi Tekniikan Maailman keskustelusivuilla alan ammattilaiseksi itseään väittävä henkilö.

Toinen asia sitten on, milloin rengaspaine on reilusti ylipaineistettu? Liika paine on vähemmän vaarallinen kuin alipaine, joka nopeissa ohjausliikkeissä on ohjauksen kannalta arvaamaton. Rengaspaineet vaihtelevat voimakkaasti ilman lämpötilan mukaan. Samoin renkaan lämpötilaa nostaa voimakkaasti auton kuormaus käytettyyn rengaspaineeseen nähden.

Otetaan vertailuun auton ohjekirjassa oleva eturenkaiden ohjearvo 2,0 ja ilman lämpötila 0 astetta C. Ilman lämpötilan noustessa 20 astetta, nousee rengaspaine arvoon 2,14  ja edelleen 30 asteeseen paine renkaassa nousee arvoon 2,20 ja 40 asteessa ollaankin paineessa 2,30.

Kiivasta keskustelua Tekniikan Maailman keskustelusivuilla on aiheuttanut myös joidenkin autojen kohdalla suositus, että edessä olisi korkeammat rengaspaineet kuin takana. Tälläisiä suosituksia on näkynyt sekä etu- että takavetoisissa. Kuitenkin kaikki rallikuskit ja muutkin nopeasti ajavat ovat sitä mieltä, että takana voi joissain tapauksissa olla sama paine kuin edessä, mutta ei missään nimessä alhaisempi.

Hyvä nyrkkisääntö on, että takarenkaissa on 0,2-0,4 kymmenystä enemmän kuormituksen mukaan. Yhtä mieltä oltiin asiasta, että autotehtaat suosittelevat liian alhaisia rengaspaineita. Tuollaiset 0,3 lisää annettuun arvon säästää polttoainetta ja rengasta.

EU on antamassa direktiiviä, jossa jokaiseen uuteen autoon on asetettava rengasvahti.

Eriävät mielipiteet ovat tervetulleita.  

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Sellainen rengasvahtihan on hyvä ajatus, mutta varmasti sen voi korvata myöskin sillä, että yöksi jättää koiran auton kupeelle nukkumaan?

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Siun nimes vaikuttaa jotenkin tutulta... ootko käynyt koulua Imatralla tai jotain, vai missä mie oon sen kuullut?

Raimo Myöhänen

Imatralla on samanniminen kaveri. Ei olla sukua?

J. Gagarin

Epätoivoinen yritys Helena! Aika ei ole vielä kypsä.
(Uskon, että tiedät mitä tarkoitan.)

Raimo Myöhänen

Gagarin. Nyt minä putosin kärryiltä.Helena on ollut minun kommentoijani kautta aikojen!

Käyttäjän joolsa kuva
Jorma Santahuhta

Ei se rengasvahti ole huono asia jos se saadaan toteutettua järkevään hintaan.

Helenan ehdottama, mahdollisesti pikku puudeli alumiinivanteessa kiinni ei välttämättä ole paras vaihtoehto kun tokkopa se maltaissi olla koipeaan nostamatta isännän pramean koslan lokasuojan sisään ja hyvässä lykyssä urea ajautuisi sinne suojamuovien väliin ja ruostuttaisi uudenkarheaa menopeliä. Toisaalta unohduksen sattuessa jäisi puudeli hihnastaan pyörimään matkaan lähdettäessä ja mitä siihen sanoisivat maailmaa paremmaksi tekevät eläintensuojelijat.

Mutta jos Raimon mainitsema rengasvahti olisi vaikka sellainen pieni paineen osoittava indikaattori venttiilitapissa joka lähettäisi tiedon kabiiniin ja siellä olevaan näyttöön voisi kaiketi tuollainen ratkaisu onnistua vanhempiinkin autoihin.

Mitä vielä tulee noihin rengaspaineisiin niin kyllä esim matalaprofiilirenkaiden kanssa on hankalaa kun ei mistään saa oikeaa tietoa miten paljon kannattaa painetta laittaa. Jos renkaan paksuus on pienempi kuin normaalisti niin silloin painetta pitää olla enemmän ja siellä etuovan takaa löytyvä lukema ei pidäkään paikkaansa. Onko sinulla Raimo mitään käytännön ideaa millä voisi testata parhaiten sopivan paineen jos ei ole taulukkoa olemassa?

Raimo Myöhänen

Jorma. Lueskelin aika laajalti alaa käsitteleviä kirjoituksia. Jos rengas kuluu tasaisesti, paineet ovat oikeat. Mieluummin vähän yli, niin että tuntuu kovalta, kuin alipainetta. Jos painetta on liian vähän, ohjaus tuntuu hieman "jälkijättöiseltä".

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Viive ohjauksessa voi johtua myös siitä, että auto on Lada.

Raimo Myöhänen

Niin kai? Luulin, että Ladat ovat jo aikansa viivytelleet?

Raimo Myöhänen

Hyvä Helena! Vahti ja vahti, vähän eri asia?

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Onko rengasvahdilla hihanauha, kuten lakkovahdilla on? Täytyy googlettaa.

Raimo Myöhänen

Kyllä, tietääkseni samanlainen kuin Punaisella Ristilläkin. Punaisen ristin merkki on muuten vastakohta Sveitsin lipulle.

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Tosiaan rengasvahti venttiiliin asennettuna. Halpa malli voisi olla sellainen, joka esim ledillä näyttää punaista itse hatussa. Ei tarvitse kuin kiertää pirssi ennen ajamista tai sen jälkeen, niin saisi jonkinlaista osviittaa, ennen kuin letkulle menee.

Paineista ei kai kukaan osaa sanoa sitä oikeaa. Pyrin itse tsekkaamaan ne ennen pidemmälle matkalle menoa. Renkaat vaihdan edestä taakse normaalin vaihdon yhteydessä ja uusin, vaikka kirpaisee, heti kun ollaan lähellä rajaa ei siis rajalla. Painetta on hiukkasen enemmän kuin suositus. Edessä ja takana samat.

Raimo Myöhänen

Anttihan tekee juuri niin kuin on neuvottu. Nämä jälkiasennetut vahdit ovat vaikeita säätää. Nyt mm A-sarjan Mersussa on rengasvahti jo tehdasasennettuna.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Rengasvahti ei monissa autoissa mittaa lainkaan renkaan ilmanpainetta. Se mittaa abs-anturin avulla renkaiden pyörimisnopeutta ja hälyttää, jos jonkun renkaan pyörimisnopeus alkaa normaaliajossa erota muista. Jos renkaat vaihtaa, tai edes painetta muuttaa, on vahti tietysti samalla nollattava. Laite on siis tavallaan pelkkä ohjelmanpätkä, eikä mikään varsinainen lisäkomponentti.

Raimo Myöhänen

Olet oikeassa. Rengasvahteja on moneen lähtöön. EU ei ole vielä valinnut suosikkiaan?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset