Roskanpoimijan blogi

Maailman suurin lentokone Jenkeistä?

Liittämällä kaksi Boeing 747 yhteen saadaan aikaan maailman suurin lentokone. Näin ainakin väittävät amerikkalaiset avaruuslennon pioneerit. Uusi luomus on jo saanut  nimenkin, joka tulee olemaan "Roc". Koneen tyyppimerkintä on Model 351, siinä tulee olemaan 6 kpl Pratt & Whitney 4056 moottoria, siipien kärkiväli on 117 metriä ja pituus 65 metriä.

Konetta tullaan käyttämään avaruusalusten ilmalaukaisuun. Avaruusalus  tulee olemaan  kiinnitettynä Boeing-runkojen väliin, josta se sitten 9.000 metrin korkeudessa laukaistaan avaruuteen. Ilman avaruusalusta Roc tulee painamaan reilut 500 tonnia. Kuinka paljon itse avaruusalus tulee painamaan, ei ole vielä selvillä.

Projektin tarvitsemat Boeingit on jo hankittu, joten tosissaan pojat tuntuvat olevan. Laukaisualustan pitäisi olla valmis vuonna 2015 ja ensimmäinen avaruuslento on suunniteltu tehtävän vuonna 2020.

Koska monet tulevat ottamaan esille Kalinin-7 koneen maailman suurimmaksi, lienee parasta luokitella se satujen joukkoon. Toista on An-225 kanssa, jonka kärkiväli on 88,4 metriä, pituus 84 metriä ja lentoonlähtöpaino 640 tonnia. Näitäkin on valmistettu vain 1 kpl!

Aika näyttää, tuleeko Roc ylittämään lentoonlähtöpainossa Antonovin?

Lähde: 3T-lehti

Googlaa: Maailman suurin lentokone rakenteilla

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän PahaLukki kuva
Juho Salo

Muistaako kukaan Heinkel 111 Z-mallia (Zwilling): http://www.aviationtrivia.info/images/RC_He111Z_4.jpg

Olen kyllä ihmetellytkin tuota, että miksi avaruusaluksia ei lähetetä korkeammalta. Tosin itse kehittäisin ehkä ennemmin ilmalaivaa laukaisualustaksi, mutta voi olla, että noste ei riitä raskaille avaruusaluksille.

Raimo Myöhänen

Minulle tämä Z-versio on ihan uusi tuttavuus. Jenkit seuraavat näköjään johtajaa?

Käyttäjän PahaLukki kuva
Juho Salo

Heinkel 111Z oli vetokone saksalaisten kuljetusliidokille Me323:lle, josta oli siis moottoroimatonkin versio. Liidokkikuljetuskone voidaan tarvittaessa hylätä ilman kalliita tappioita, ja se voi saapua ilman ääntä vihollisen taakse - oli varmaan ideana. Näitä trivia-asioita oppii kun pelaa tietokoneella, vaikka aina parjattiin, että tietokoneella pelaaminen on vain turhaa (no onhan se!). Minullakaan ei olisi kyllä laudaturin englantia ilman tietokonepelejä.

Niin, ja jenkithän kahmi kaikki saksan insinöörit, mitä vain sodan jälkeen sai. Onkin mielenkiintoista, että miksi siellä saksassa oli niin hyviä insinöörejä. Olikohan siellä ilmainen yliopisto? Saksan talous ei ollut silloin alistettu globaalille pankkeinvallalle tai sijoittajien voitoille, joten valtio pystyi varmaan priorisoimaan hyvin tuotekehityksen asiat ilman budjetointiongelmia.

Raimo Myöhänen

Muistelen, että Kreetan valtauksessa sakut käyttivät liitokoneita?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset