Roskanpoimijan blogi

Taloyhtiön pelastussuunnitelma ei kiinnosta asukkaita

Taloyhtiöiden pelastussuunnitelmat on nyt pantu remonttiin. Niiden uusitut versiot pitää olla käytössä vuoden 2013  heinäkuun alkuun mennessä. Laadittu uusi suunnitelma pitää olla  sellainen, että se toimii myös käytännössä. Ehkä tärkein osa pelastussuunnitelmassa on kiinteistön osoite, jotta pelastuslaitos osaa saapua hälytettyyn kohteeseen. Talon numero on harvoin merkattu näkyvästi tieltä luettavaksi. Viranomaiset itse laiminlyövät tarkistaa osoitteen esilläoloa.

Toiseksi tärkeimmäksi pointiksi nimeän pelastustien ja sen vapaana pitämiseen. Monessa taloyhtiössä joku hallituksen jäsen on ottanut oikeudekseen pysäköidä autoaan pelastustielle, näin estäen esim. pelastuslaitoksen tikasauton saapumista paikalle. Pelastustielle pysäköinnistä ilmoitetaan aina poliisille. Pelastustien pitää leveydeltään olla myös niin leveä, että se ei estä esim. porttikäytävissä isojen paloautojen liikennettä.

Kolmas tärkeä pointti on asukkaiden pelastustie. Jos parvekkeelle pääsy vaatii kulkua porraskäytävän kautta, ei parveketta saa merkata osaksi pelastautumista tulipalon sattuessa. Huoneston ovea porraskäytävään ei saa avata missään tapauksessa, jos porraskäytävässä on savua. Pelastautuminen tapahtuu avatun ikkunan kautta.

Neljänneksi jokaisessa huoneistossa tulisi olla ilmastointiteippiä, jolla voidaan tukkia ilmastointikanavat, postiluukut ja muut kohdat, joista on mahdollista savun päästä huoneistoon.

Viidenneksi porraskäytävien ylimmällä tasolla pitää olla luukku tai luukkuja, jotka avaamalla savu voidaan poistaa porraskäytävästä. Samoin veden, sähkön, kaasun ja ilmastoinnin sulut ja sammuttamiskytkimet ja pääsy niihin käsiksi on selvitettävä. Porraskäytävissä ei saa säilyttää lastenvaunuja, polkupyöriä eikä muutakaan sinne kuulumatonta. Porraskäytävän palovaroittimen kunto tarkastettava ja paristot vaihdettava vuosittain.

Talossa on hyvä olla yleismies "Jantusia", jotka voivat paikalla ollessaan suorittaa kaikkia pelastussuunnitelmassa olevia tehtäviä kyselemättä keneltäkään lupaa tai neuvoa. Samoin nämä "Jantuset"  huolehtivat pelastussuunnitelmassa lueteltujen osien toimivuutta yhdessä muiden asukkaiden kanssa.

Isännöitsijät nykyään ovat niin kiireisiä, ettei heillä ole aikaa yksityisestä talosta huolehtimaan.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän optimisti kuva
Juhani Niinipuu

Ihan tärkeä aihe, joka tosin tuottaa hallituksen puheenjohtajalle lisätyötä.

Korjaan tietojasi sen verran, että taloyhtiön pelastussuunnitelman uudistettu versio tulee olla käytössä vasta vuoden päästä eli 2013. Jos pelastussuunnitelmaa ei ole vielä ollenkaan niin silloin on kyllä kiire.

Oman kokemukseni mukaan pelastustielle pysäköijät ovat talon vieraita(kiinteistönvälittäjiä, piittaamattomia nuoria jne.)

Raimo Myöhänen

Täytyypä korjata tuo h-hetki oikeaksi.

Käyttäjän HannesV kuva
Hannu Valjakka

Nythän jo näin nykyiselläänkin on jonkinlainen pelastuslaki voimassa,mutta
miten sitäkään on noudatettu onkin sitten toinen juttu.Omassa taloyhtiössäni,jossa on yhdellssä osoitteessa kolme taloa,jotka kaikki ovat käytännössä kolmessa eri osoitteessa,epävirallisesti tosin,opastekyltin aikaan saanti kesti kaikenkaikkiaan kuusi vuotta!!
Itse tein asian eteen kolme vuotta hommia ja siinä sitten selvisi,että
ensimmäisen kerran kyltit oli määrätty asennettavaksi vuonna 2006.
Lumiset talvet ollaan eletty ihan sattuman varassa.Tarvittaessa minkäänlainen pelastusauto,ei ambulanssi,ei paloauto olisi päässyt pihaan.
Puhumattakaan liikuntarajoitteisten tarvimat taksit.Rahanpuutteella isännöitsija asiaa perusteli.Toista sataa asuntoa eikä ole halpaa asumista.Isännöitsijä toimi ylipäätänsä vatisi ihan oman bloginsa,se lienee yhtä surkeeta laajemminkin.Mutta sanokaas nyt joku olenko ymmärtänyt jotain väärin,kun oletan,että isännöitsijöille tai siis isännöintitoimistoille se palkkio lähtee maksetuista vuokrista,eli heidän pitäis tarvittaessa hoitaa asioita vuokralaisten tai osakkeenomistajien kanssa.Jotenkin sitten vielä se vuokralainen onkin
aivan sitä alinta kastia.

Raimo Myöhänen

Olen paininut samojen asioiden kanssa. Edes katuosoitteen saaminen kadun varteen kesti kolme ja puoli vuotta. Sitten osoite tuli, mutta niin pienenä, että tarvitaan kiikari, että sen näkee kadulta. Lumisen talven aikana aurauslumet kasataan osoitekyltin päälle. Vantaalla ei ole viranomaista, jolle katuosoitteiden ylläpitodon seuranta kuuluisi.
Taksit ja ambulanssit seilaavat kadun päästä päähän, etsien osoitetta.

Katuosoitteiden päivitys on päivänpolttava!!!!!

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Olen vuoden verran ihan vaihtelun vuoksi tehnyt hommia kiinteistöhuollon parissa silloin tällöin. Meinasi kyllä riistäytyä välillä lapasesta kun lumisateet keskittyivät aika lyhyelle jaksolle.

Kiinteistöhuoltofirmat tekevät yleensä isännöitsijän pyynnöstä näitä kyseisiä asioita käytännössä. Asukkaat tilaavat palveluja vain akuuteissa tilanteissa kuten viemärin tukkeutuessa.

Varsinkin kerrostalokohteissa omistaja on yleensä aivan joku muu kuin asukas, eli vuokralaisia ei paljoa hetkauta, miten asiat on järjestetty. Ainakin yksi kohteistamme oli sellainen, jossa vain yksi omistaja asui itse asunnossaan, eikä taloyhtiöllä ollut mitään intressejä kehittää niin pelastus- kuin muitakaan suunnitelmiaan.

Kylttejä ja muita yleisten tilojen tarvikkeita tilatessa huomasi, että olemme jo syvällä Euvostoliitossa. Tavaran saanti kestää parista viikosta puoleen vuoteen ja kaikkea ei saa enää lainkaan.

Paras on ollut Hafan suihkukaapin ovi, johon ei saa liukulaakereita vaikka lähettää valmistajalle kuvan kaapista. Luonnollisesti siinä ei ole mitään tyyppimerkintöjä, millä asia selviäisi. Ongelman vuosipäivä lähestyy, eikä mitään reittiä pääse etenemään.

Nykyään ei ole enää millään mitään väliä.

Raimo Myöhänen

Tää surullist on kertomaa, se ota vastaan synnyinmaa...

Käyttäjän HannesV kuva
Hannu Valjakka

Huoltoyhtiöt näyttäis olevan laadultaan yhtä päteviä,kuin nää isännöinti toimistotkin.Ainakin täällä stadissa.Vuoden alusta (vihdoinkin) huoltoyhtiö vaihtui.Työntekijät näyttävät lähes poikkeuksetta olevan
maahanmuuttajataustaisia ja homma parani huomattavasti..siitäkö johtunee
vaiko mistä.

Raimo Myöhänen

Isännöitsijöiden ja huoltoyhtiöiden tehtävänä on ainoastaan rahankeruu.

Käyttäjän HannesV kuva
Hannu Valjakka

Niinpäs onkin,mutta mielenkiintoinen kysymys onkin,mitäs ne niillä keräämillään sitten oikein tekee,kun sillä rahanpuuttella selitetään
tekemättä jättämisiä?

Esimerkki:Tässä tais olla toissatalvena,kun lunta riitti vaikka muille jakaa,yksinkertaisimmalla järjenjuoksulla varustettu lumenluonnista vastaava
huoltohenkilö kasasi lumet kauhakuormaajallaan keskelle toista pihalle johtavaa
sisääntulotietä.About 4-5 metrinen kinos.Soitin sitten isännöintineitoselle,kerroin omista käytännön ongelmistani,muita asukkaita
unohtamatta.Muistutin pelastustoimeen liittyvistä asioista lakiin vedoten.
Isännöintineito kertoi sen kasan siirtämisen maksavan viistonnia.Ei ollut kuulemma sellaista rahaa.Pakkohan se oli tyttöselle sitten kertoa,että vaikka ikää on jo runsaasti ja ruumis raihnainen ja kepillä tuettu,niin
järki kuitenkin pelaa,joten älä nyt viitti.Pakkohan oli kertoa sekin,että
se lumimies olis saamallaan tuntipalkalla siirtänyt ne lumet kymmenen metriä
toiseen suuntaan,jos sillä olis ajatus toiminnu edes alapäässä...mutta kun ei edes sielläkään.Ihan pieni järjenkäyttö eikä kenelläkään ois ollu
ongelmia.

Raimo Myöhänen

Vaikuttaa siltä, että lumenluontipaikat pitää sopia jo sulan maan aikana?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset