Roskanpoimijan blogi

Maailman huippubrändit

Toisen Maailmansodan jälkeen Volkswagen loi kuplallaan brändin, jonka veroista muuta vanha maailma ei tuntenut. Kuplaa rakennettiin päivittämättä sitä kunnolla niin kauan, että Volkkarista tuli haukkumanimi. Hädissään tehdas tuotti mallin 411, jonka tyypiiimerkintää tehtaan omat työntekijät naljailivat tarkoittavan neljää ovea ja 11 vuotta ajastaan jäljessä.

Mutta Volkkari tuli takaisin panostamalla laatuun ja muotoiluun. Tällä hetkellä kuplasta ei ole paljoa jäljellä, mutta Volkswagen konserni on yksi maailman rikkaimpia autotehtaita.

Volkkaria vähän nuorempi brändi, joka palasi takaisin, on Apple. Suoraan koilliseen osoittavien myyntikäyrien jälkeen firma ajautui hyvin alas, aivan konkurssin partaalle. Sitten tuotteisiin lisättiin älykkäät puhelimet ja paljon muuta uutta tavaraa. Ei mennyt montakaan hetkeä, kun Apple oli taas maailman huipulla. Apple on nyt vahvempi kuin koskaan.

Apple on syönyt osuuksia maailman suurimmasta yhtiöstä, Microsoft'ista, jonka hiipuu hiljalleen keskikastiin yhdessä toisen jättiläisen, Nokian, kanssa. Yhtiöt ovat lyöneet hynttyyt yhteet siten, että ne tulevat joko nousemaan yhdessä tai painuvat samalle tasolle Sony Ericsson'in ja Motorolan kanssa. Molemmilla oli aikansa, jolloin ne keikkuivat siellä, missä Apple ja Samsung nyt paistattelevat päivää.

Ei ole normaalia, että joku brändi tekee paluun kuten Apple ja Volswagen ovat tehneet. Nokia ei tule kunnolla nousemaan nin kauan kuin Applen ja Samsungin voittokulku jatkuu. Siihen voi mennä aikaa viisi vuotta, ehkä kauemminkin. Rahaahan kummallakin on kehitystyötä silmälläpitäen. Lisäksi Nokialla on  erittäin vahva patenttisalkku.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset