Ruostuvat jarrulevyt

Polttoaineen säästämiseksi kehitetty ennakoiva ajo tulee tuottamaan ruostuvina jarrulevyinä auton omistajalle viimeistään vuosittaisissa katsastuksissa huomaattavan menoerän. Samalla kun rempseästä ajotyylistä tunnettu perheen juniorin auton jarrulevyt kiiltävät ruosteettoman kirkkaina. Se mikä polttoaineen kulutuksessa ennakoivalla ajolla säästetään, menetetään moninkertaisesti jarrulevyjen ja muiden jarrujärjestelmään kuuluvien osien vaihdolla.

Ruostuvat jarrulevyt ovat erikoisesti takapyörien riesana. Normaali kuljettaja harvoin tarvitsee sellaista hätäjarrutusta, jossa myös takapyörien jarrut olisivat kunnolla käytössä. Pysäytys tapahtuu pääasiassa etupyöriä jarruttamalla, jolloin niiden jarrulevyjen pinnat pysyvät paremmin ruosteelta puhtaana. Vanhat kunnon rumpujarrut riittäisivät takapyöriin oikein hyvin, mutta nykymuoti vaatii levyjarrut myös tarpeettomasti takapyöriin.

Ruostuneet jarrulevyt aiheuttavat jarrulevyjen pintojen kulumista, joista taas seuraa jarrutustehon heikkenemistä. Tämän heikkenemisen huomaa jarrutuksen aikaisesta nykimisestä, ”vetelemisestä” sekä jarrulevyjen ”kieroutumisesta”. Samalla jarrutusmatkat pitenevät normaalista jopa kaksinkertaiseksi. Viimeiseksi esiintyvästä viasta katsastusmies kirjoittaa vikarekisteriin käskyn ruostuneiden jarrulevyjen korjauksesta.

Monet autokorjaamot mainostavat sorvaavansa jarrulevyt ”uudenveroisiksi”, mutta tähän lankaan älkää menkö. Yleisvaraosana ostettu jarrulevy ei maksa edes levyn sorvaamisen hintaa ja samalla saatte käyttöönne uuden, kulumattoman levyn, jonka paksuus ei lähentele levyn minimipaksuutta, 21 mm. Uuden levyn paksuus on 25 mm, jolloin se ei kuumetessakaan kovin helpolla osoita kieroontumisen merkkejä. Jarrulevyjen ruosteellisuuden  voit tarkistaa taskulampun valossa vaikka tänä iltana.

Jos nyt jarruttamisen puutteessa autonne jarrulevyt ovat päässeet ruostumaan, paras keino siihen löytynee seuraavassa: Etsitte lumesta ja jäästä puhtaan tienpätkän tai parkkipaikan. Peruutatte autoanne huomattavalla vauhdilla ja sitten äkkijarrutus poljin ”pohjassa”. Sama toistetaan ajaen eteenpäin, mutta silloin jarrutus saa olla kevyempi. Uudelleen taaksepäin, jolloin jarrupaineen tasain ei toimi, vaan täysi jarrupaine kohdistuu myös takapyöriin. Tämä kaikki vähintään viiteen kertaan, jonka jälkeen suunnataan sulalle tielle, jossa nopeusrajoitteiden salliessa auto pysäytetään jarruttamalla reippaasti pari kertaa satasesta nollaan.   Kannattaa varoa, ettei puskurissa roikkuvat peesaa lähellä takanasi. 

Tämä rankka operaatio kannattaa tehdä nyt suolaamisaikana kerran kuussa tai useammin. Yhden jarrulevyn ja useimmiten myös jarrupalojen vaihto kustantaa korjaamolla 75- 500 euroa/kpl. Kyseisellä summalla ostaa melkoisen määrän menonestettä.

Vielä yksi vinkki jarrulevyjen kieroutumisesta. Monasti jarrulevy kieroontuu sen takia, että tiukan jarrutuksen jälkeen jäädään painamaan jarrupoljinta, jolloin jarrupalojen kohdalla jarrulevy jäähtyy hitaammin. Parempi tapa on käyttää käsijarrua auton paikallaan pitämiseen, sillä juuri siihen tarkoitukseen se on valmistettu.

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu