Ruostuvat jarrulevyt
Polttoaineen säästämiseksi kehitetty ennakoiva ajo tulee tuottamaan ruostuvina jarrulevyinä auton omistajalle viimeistään vuosittaisissa katsastuksissa huomaattavan menoerän. Samalla kun rempseästä ajotyylistä tunnettu perheen juniorin auton jarrulevyt kiiltävät ruosteettoman kirkkaina. Se mikä polttoaineen kulutuksessa ennakoivalla ajolla säästetään, menetetään moninkertaisesti jarrulevyjen ja muiden jarrujärjestelmään kuuluvien osien vaihdolla.
Ruostuvat jarrulevyt ovat erikoisesti takapyörien riesana. Normaali kuljettaja harvoin tarvitsee sellaista hätäjarrutusta, jossa myös takapyörien jarrut olisivat kunnolla käytössä. Pysäytys tapahtuu pääasiassa etupyöriä jarruttamalla, jolloin niiden jarrulevyjen pinnat pysyvät paremmin ruosteelta puhtaana. Vanhat kunnon rumpujarrut riittäisivät takapyöriin oikein hyvin, mutta nykymuoti vaatii levyjarrut myös tarpeettomasti takapyöriin.
Ruostuneet jarrulevyt aiheuttavat jarrulevyjen pintojen kulumista, joista taas seuraa jarrutustehon heikkenemistä. Tämän heikkenemisen huomaa jarrutuksen aikaisesta nykimisestä, ”vetelemisestä” sekä jarrulevyjen ”kieroutumisesta”. Samalla jarrutusmatkat pitenevät normaalista jopa kaksinkertaiseksi. Viimeiseksi esiintyvästä viasta katsastusmies kirjoittaa vikarekisteriin käskyn ruostuneiden jarrulevyjen korjauksesta.
Monet autokorjaamot mainostavat sorvaavansa jarrulevyt ”uudenveroisiksi”, mutta tähän lankaan älkää menkö. Yleisvaraosana ostettu jarrulevy ei maksa edes levyn sorvaamisen hintaa ja samalla saatte käyttöönne uuden, kulumattoman levyn, jonka paksuus ei lähentele levyn minimipaksuutta, 21 mm. Uuden levyn paksuus on 25 mm, jolloin se ei kuumetessakaan kovin helpolla osoita kieroontumisen merkkejä. Jarrulevyjen ruosteellisuuden voit tarkistaa taskulampun valossa vaikka tänä iltana.
Jos nyt jarruttamisen puutteessa autonne jarrulevyt ovat päässeet ruostumaan, paras keino siihen löytynee seuraavassa: Etsitte lumesta ja jäästä puhtaan tienpätkän tai parkkipaikan. Peruutatte autoanne huomattavalla vauhdilla ja sitten äkkijarrutus poljin ”pohjassa”. Sama toistetaan ajaen eteenpäin, mutta silloin jarrutus saa olla kevyempi. Uudelleen taaksepäin, jolloin jarrupaineen tasain ei toimi, vaan täysi jarrupaine kohdistuu myös takapyöriin. Tämä kaikki vähintään viiteen kertaan, jonka jälkeen suunnataan sulalle tielle, jossa nopeusrajoitteiden salliessa auto pysäytetään jarruttamalla reippaasti pari kertaa satasesta nollaan. Kannattaa varoa, ettei puskurissa roikkuvat peesaa lähellä takanasi.
Tämä rankka operaatio kannattaa tehdä nyt suolaamisaikana kerran kuussa tai useammin. Yhden jarrulevyn ja useimmiten myös jarrupalojen vaihto kustantaa korjaamolla 75- 500 euroa/kpl. Kyseisellä summalla ostaa melkoisen määrän menonestettä.
Vielä yksi vinkki jarrulevyjen kieroutumisesta. Monasti jarrulevy kieroontuu sen takia, että tiukan jarrutuksen jälkeen jäädään painamaan jarrupoljinta, jolloin jarrupalojen kohdalla jarrulevy jäähtyy hitaammin. Parempi tapa on käyttää käsijarrua auton paikallaan pitämiseen, sillä juuri siihen tarkoitukseen se on valmistettu.
käsijarruvaijerin jumittaminen on toinen ongelma joka kohtaa uusavuttomia: kun ei käytä vaijeri jumittuu, takapyörä puoltavat katsastukonttorin dynamometrilla ja tämä vaatii vaihtamisen vaikka pysyisihan se kosla paikoillaan yhdelläkin pyörällä 🙂 Mulla on ollut n. 25 vuotta auto eikä ole yhtään vaijeria tarvinnut vaihtaa 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Aivan oikein. Tässä toinen hyvä syy käyttää säännöllisesti käsijarrua.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä ei varmaan saisi mainostaa, mutta motonetista löytyy jarrulevyt melkein autoon kuin autoon. Mutta tämä on tietenkin itsekorjaajille, joilla työkalut pysyvät lapasessa.
Säästö on vuositasolla koko auton osalta tuhansia euroja, mutta säästön hinta on vanhempi auto ja itsekorjaus. Mielelläänhän tuon maksaa.
Ilmoita asiaton viesti
Olen itse vaihtanut pari jarrulevyä, enkä kehoita tavallista tuunaria siihen ryhtymästä. Maaseudulla ja kaupunkien reunoilla on paljon vapaita autokorjaamoita, joissa vaihdetaan levyt tunnissa – parissa, kun tuo uudet jarrulevyt mukanaan. Eikä maksa paljoa!
Ilmoita asiaton viesti
”Se mikä polttoaineen kulutuksessa ennakoivalla ajolla säästetään, menetetään moninkertaisesti jarrulevyjen ja muiden jarrujärjestelmään kuuluvien osien vaihdolla.”
On ne pirun kalliita nuo jarrulevyt. Puoli miljoona kilometriä ennakoivalla ja polttoainetta säästävällä tavalla ajeltuani olen säästänyt polttoainekuluissa arviolta 5000 € (vajaa litra/100 km).
Moninkertaisen hintaiset jarrulevyt ovat siis vähintään noin 15.000 €. Asennus kuulunee hintaan.
Onneksi ei ole vielä tarvinnut kertaakaan vaihtaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ruostumista tapahdukaan paljon ajetuilla ja ajoittain kunnolla jarrutetuilla autoilla. Jarrulevyjen vaihtoruljanssiin joutuvat ne autot, joita ajetaan 3.000-10.000 ajetut.
On minullakin takanani toista miljoonaa ajokilometriä. Vaihtamaan olen joutunut molemmat etupyörien jarrulevyt ( Mersu 250.000 km jälkeen).
Ilmoita asiaton viesti
Sanot, mitä sanot, niin rempseästä ajotyylistä tunnetun perheen juniorin auto tulee kalliimmaksi sekä polttoaineiden, että jarrulevyjen suhteen.
Puhumattakaan siitä, kuinka monta ruttua ennakoivalla ajotavalla välttää.
Ilmoita asiaton viesti
Ei rempseä ajotyyli tarkoita kaahaamista! Siinä jarrua käytetään tarkoituksenmukaisesti, eikä olla kanssa-autoilijoiden tientukkona. Tämä tietenkin tarkoittaa asuttuja seutuja, eikä mitään Taka Hikiää!
Ilmoita asiaton viesti
Nyt se tuli oikein numeroin todistettua, että jarruja on käytettävä pitääkseen ne toimintakunnossa.
Ilmoita asiaton viesti
En osaa sanoa, onko vika autossa vai kuskissa, jos jarrulevyt ovat käyttötavaraa.
Väitän kuitenkin, että vain hyvin harva kuski vaihtaa auton jarrulevyt 5 kertaa 100.000 km aikana, eli 15 – 20 kertaa auton elinkaaren aikana.
Toisin sanoen Jarkko on varsin uniikki ”sompamiäs”.
Ilmoita asiaton viesti
Kun talvella (teiden suolaamisen aika) autolla ajetaan vain muutama tuhat kilometriä, ja sekin jarruja käyttämättä, ei voida välttyä jarrulevyjen ruostumiselta.
Omassa autossani ( Audi A 4 Avant TDI)levyt olivat kovin punatäpläiset, joten suoritin viime viikolla niille muutan kovemman jarrutuksen ja nyt taas on kirkasta pintaa.
Pitkään vaikuttamaan päässyt ruoste syö jarrulevyn pintaan koloja, joista katsastusmies ei kuulema tykkää!
Ilmoita asiaton viesti
Jarrulevyt on helppo korjaus. Jos ostat levyt mistä tahansa halvalla niin vaihtamiseen ei tarvita koneinsinöörin tutkintoa. Tietenkin jos haluaa vaihdattaa levyt korjaamolla niin silloin mielestäni tulisi suosia paikallista pienyrittäjää.
Ilmoita asiaton viesti
Jarrulevyjen vaihto paikallisella pienyrittäjällä on mielestäni hyvä vaihtoehto. Samalla tulevat muutkin jarrukomponentit tarkastettua.
Ilmoita asiaton viesti
Ainakin entisaikaan hyvän kuskin tunnisti siitä, ettei hän pahemmin jarrua käyttänyt. Moottorilla jarrutettiin ja osattiin ennakoida tilanteet etukäteen.
Ilmoita asiaton viesti
Moottorilla jarruttamista ja ennakoivaa ajotapaa minäkin käytän, mutta siinä ohessa ei saa unohtaa jarrujen olemassaoloa. Ellei niitä käytä, jarrulevyt ruostuvat jopa kolmessa kuukaudessa vaihtokuntoon.
Ilmoita asiaton viesti
Kerrotko Raimo, minkä merkkisellä koslalla kurvailet?
Ilmoita asiaton viesti
Vaihdoin kesällä 500-sarjan Bemarin Audi A 4 Avant TDI:n.
Ilmoita asiaton viesti
Minulla on vähän toisenlaisen käsitys ennakoivasta ajotavasta. Se säästää ihmishenkiä.
Ilmoita asiaton viesti
Liikenteen oikea lukeminen ja kanssaliikennöitsijöiden tarpeiden huomioiminen tarkoittaa itseasiassa ennakoivaa ajotapaa.
Hyvää ennakoivaa ajotapaa ei ole se, että esim. oikealle kääntyvä lähestyy kadunkulmaa moottorilla jarrutellen yli sadan metrin matkan, samalla kun takana tulevat kymmenet autot joutuvat matelemaan saman matkan. Oikein olisi lähestyä risteystä tilannenopeutta ja parikymmentä metriä ennen kääntymistä hidastaa normaalisti jarruja käyttämällä.
Vinkkari pitää panna päälle vähintään 50 metriä ennen kääntymistä.
Hiljaisen liikenteen alueella voi itse kukin ennakoida miten tahtoo.
Ilmoita asiaton viesti
Näin talven jo tultua (ja aina silloin tällöin) kannattaa lukkiutumattomat jarrut ”virkistää” tekemällä muutama täysjarrutus. Vauhdin ei tarvitse olla kova.
Ilmoita asiaton viesti
Tärkeää on, että tekee sen sulalla tieosuudella myös peruuttamalla. Silloin takajarrutkin ovat täydessä työssä!
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos! Ajetut kilometrit ovat jättäneet jälkensä.
Ilmoita asiaton viesti